پرسش مهر 1400

 

دوران کودکی از نقشی حساس و تعیین کننده درزندگی انسان برخوردار است . توجه به این دوران تا آنجاست که اولاً کودکی از جانب روانشناسان وصاحبنظران تعلیم و تربیـت غالبـاً بـه عنـوان برجـسته تـرین مرحلـه در تکـوین شخصیت انسان شناخته شده است 

سئوال مهم این است که چه باید کرد تا نقاشی ، خلاقیت کودکان را محدود نسازد بلکه بر عکس موجبات رشد و گسترش آن را فراهم سازد؟ این سئوال از این جهت مهم است که هدف آموزش و پرورش ایجاد تغییـرات مطلـوب در رفتار می باشد و گاهی تغییراتی که به نظر مربیان و اجتماع مطلوب در رفتار محسوب می شود و گاهی تغییراتـی که به نظر مربیان و اجتماع مطلوب است، مغایر با خلاقیت یادگیرنده بوده است.

بررسیهای گوناگونی که تا کنون در زمینه نقاشی کودکان صورت گرفته نشان داده است که نقاشی کودکان چیـزی یا محتوا یا فاقد ارزش نیست . بلکه اینگونه فعالیت ها دارای ارزش محتوایی بسیار بـوده و از جنبـه هـای گونـاگون هنری، بالینی ، و آموزش پرورشی قابل بررسی است. به همه کودکان باید فرصت داد تا در مدت زمان کافی، با علاقـه و تمایل شخصی و استفاده از وسایل و ابزار مناسب به نقاشی کردن بپردازند .البته در بـین آنـان کودکـانی هـستند کـه سطح آمادگی یا استعداد فطری بالاتری  دارند و مهیا بودن شرایط به شکوفا شدن اسـتعداد ایـن کودکـان مـی انجامـد .

منبع : دکتر محمود جمالی فیروزآبادی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

  • هلیا تبارحاجی بابا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی